Fra skoleeiers ståsted

All den tid vi i Gyldendal har snakket om kundefokus, har jeg i for liten grad skrevet fra kundenes ståsted i denne bloggen. Derfor inviterte jeg Magnus Johansson, pedagogisk rådgiver i Asker kommune til en prat.  Magnus representerer en veldig viktig kundegruppe hos oss, nemlig skoleeiere. De er ansvarlig for innkjøp av læremidler og -verktøy for alle skolene i kommunen. De lytter til lærerne, snakker med forlagene; de vurderer både kvalitet, anvendelighet og kostnader.

Magnus, du representerer en sammenslått kommune bestående av Asker, Hurum og Røyken. Du skal ivareta behovene til lærere og elever i denne storkommunen, og jeg vet at dere var langt framme digitalt allerede før korona.

Ja, vi var godt skodd i fjor da pandemien kom, og hadde allerede digitale enheter til alle elever. Og som jeg selv har blogget om, synes jeg erfaringene vi sitter igjen med er gull verdt og bør forvaltes videre.

Likevel valgte dere, som mange andre skoleeiere, å utsette de store læremiddelinnkjøpene forventet i fjorårets reformår til 2021. Hvorfor det?

Det skyldes flere hensyn. Selv med midler fra Udir og Den teknologiske skolesekken har vi knappe ressurser til innkjøp og må overveie nøye hvordan vi bruker disse midlene. Dessuten må vi sørge for at lærere får frihet til å påvirke sin egen undervisning, og at de verktøyene vi kjøper gir mulighet for å tilrettelegge for enkelte elever – de svake, men også de sterke som kanskje trenger faglige utfordringer fra høyere trinn.

Vi har hatt gode samtaler med store læremiddelleverandører, også Gyldendal, men vi sliter med for mange systemportaler, og ser utfordringer med tanke på fleksibilitet og pris.

Det er nærliggende å tro at du ser for deg en heldigital fremtid for skolen. Hva er ditt forhold til papirboka?

Jeg er fortsatt glad i papirboka og mener at fremtiden for skolen er å bruke både analoge og digitale undervisningsmetoder. De bør utfylle hverandre fremfor at den ene erstatter den andre. En papirbok kan vare i 10 år og brukes av mange elever og byr ikke på GDPR-utfordringer. Men den stiller svakt når det gjelder viktige dagsaktuelle temaer. Du finner ingen papirbøker som omtaler korona eller stormingen av kongressen i USA. Der er digitale læremidler, som oppdateres hyppig, uovertrufne.

For bare 10 år siden fantes det datatraller på alle skoler. Disse ble kjørt rundt til forskjellige klasserom ut fra bestemte pedagogiske behov. Kanskje fremtiden er boktraller nå som alle har en Chromebook eller lignende? Uansett er min holdning som Ole Brumm: Ja takk, begge deler.

Du har jo selv vært mattelærer. Hvordan er det å være lærer i Asker nå?

Fra mitt ståsted ser jeg at lærere opplever et stort trykk. Noen har hatt en bratt digital læringskurve på godt og vondt, og de har følgelig tatt i bruk mye nytt verktøy og ressurser og ikke alt fungerer helt optimalt.

Jeg synes likevel det er gledelig å se at delingsviljen blant lærere er stor. Et eksempel på dette er Facebook-siden Digitale lærere (tidligere Korona-dugnad for digitale lærere) med sine 60.000 medlemmer. Der deles ressurser, undervisningsopplegg og erfaringer fra den digitale skolehverdagen.

Har du noen råd til oss som innholds- og tjenesteleverandør for skolen?

Jeg oppfordrer alle til å orientere seg om hvordan det faktisk ser ut i den norske skolen – også budsjettene. Jeg har selv hatt mange gode samtaler med folk fra Gyldendal. Jo bedre dere kjenner oss, desto bedre blir dialogen oss imellom. Både elever og lærere vil nyte godt av forlag som både er lydhøre og realitetsorienterte når det gjelder våre behov, utfordringer og ønsker.

Det er notert! Takk for praten, Magnus. Du har vært en tydelig og god samtalepartner.

Jeg ønsker dere alle en riktig god helg,

Arne