Forlag i forandringens tid

Foto: Amador Loureiro / unsplash

En liten anekdote fra min fortid på andre siden av plassen: En tiåring ble med forlagsfaren sin på jobb og gikk rundt en hel dag og kikket inn på kontorene. På vei hjem spurte han: Hva gjør dere egentlig i forlag? Ikke skriver dere bøkene, ikke trykker dere dem og ikke selger dere dem?

De fleste av oss har blitt stilt tilsvarende spørsmål av folk som for lengst har passert barneskolestadiet, uten at vi alltid har hatt noe veldig gjennomtenkt svar. Svaret er heller ikke blitt mer opplagt med årene: Etter hvert som de tekniske sidene ved papirbokproduksjon har blitt stadig enklere, og hvem som helst kan legge en e-bok ut for salg på nett, er det stadig flere som spør seg hva man trenger forlagene til.

Samtidig erfarer alle som vi samarbeider med at vi skaper verdi, hvis ikke ville digitaliseringen ha feid oss av banen for lenge siden. Uansett er det antakelig viktigere enn noen gang å kunne forstå og forklare, både for oss selv og andre, hva våre bidrag til verdiskapningen består i.

Tradisjonelt har vel forlagsarbeid først og fremst vært forbundet med redigering. Enhver forfatter har et behov for å bli lest, møte motstand og reflekterte tilbakemeldinger før publisering. Paradoksalt nok er det ofte også slik at dess proffere forfatteren er, dess mer vet hun å verdsette de redaksjonelle tilbakemeldingene. Men nesten vel så viktig har markeds- og salgsarbeid, utarbeidelse av grafisk utseende, samt økonomisk risikotagen vært. Mindre konkret har vi i tillegg både vært en arena for ideutvikling og debatt, samt samtalepartner, sjelesørger, økonomisk rådgiver og i mange tilfelle «garantist» for mange ulike forfattere.

I vår digitale tidsalder er denne viften av aktiviteter betydelig utvidet, og vi påtar oss stadig nye arbeidsoppgaver. I deler av virksomheten vår dekker forlaget nå mye større deler av verdikjeden, fra digital produktutvikling via egenutviklet infrastruktur til salgsløsninger direkte til kundene. For å konkretisere: I den «gamle» verden (store deler av den lever fortsatt i beste velgående) hadde alle våre utgivelser det til felles at forfattermanus ble redigert og språkvasket for deretter å bli sendt til trykkeri for produksjon, videre til FS for lagring, derfra til bokhandel for salg. I den nye verden sitter mange av våre redaksjoner og utvikler eget innhold i publiseringsløsninger og plattformer som er konstruert av Gyldendal Digital, salget skjer fra Direktesalg, og kundeforholdet pleies via Tibet og gyldendal.no.

Vår rolle i verdikjeden er altså blitt mye mer mangfoldig, og bryter i mange tilfelle med den etablerte arbeidsdelingen i «bokbransjen». Dette har blant annet ført til at vi som forlag nå har en mye bredere kompetanse enn vi hadde for bare ti år siden.

Hvorfor mener jeg det er så viktig at vi blir mer bevisste på dette?

For det første fordi vi må huske å ta høyde for den interne forskjelligheten når vi snakker sammen og videreutvikler vår felles kultur.

For det andre fordi vi må skjønne hva verdiskapningen vår består i, for å kunne beskytte den. Teknisk sett kan hvem som helst lage forlagsprodukter i dag. Men bare de som behersker samspillet mellom leddene kan aktivt ivareta og utvikle forlagsrollen.

For det tredje må vi få omverdenen til å verdsette den innovasjon og produktutvikling som vi representerer og tar ansvar for. Det er et stort begjær etter de digitale produktene våre der ute, men ikke alltid en etterspørsel, i den betydningen at kundene aksepterer at kvalitetsinnhold i digital form også har en kostnad og en pris.

For det fjerde utfordrer disse endringene det tradisjonelle avtaleverket i bokbransjen. Vi må derfor være forberedt på at hele vårt avtalemessige fundament med forfattere, salgsledd og øvrige samarbeidspartnere i nær framtid må reforhandles. Hvis vi i en slik situasjon ikke selv har en god forståelse for hva verdiskapningen vår består i, ligger vi dårlig an.

Av disse grunner vil noe av arbeidet vårt i 2016 bestå i å jobbe mer med svaret til tiåringen: Hva gjør dere egentlig i et forlag. Svaret trenger vi, både internt og i omgang med lesere, samarbeidspartnere og konkurrenter.

Ha en god helg alle sammen!