Suksessen med Multi Smart Øving er blitt så stor at vi fristes til å satse internasjonalt. Et klassisk strategisk dilemma er da: hvor offensivt skal vi satse?
Ved årsskiftet inngikk vi en avtale om salg av Multi Smart Øving til vårt «søsterforlag» Gyldendal i Danmark. Avtalen innebærer at de oversetter Multi Smart Øving til Dansk og lanserer dette som sitt adaptive matteprodukt høsten 2016. De benytter seg da av hele vårt tekniske oppsett, blant annet Podium og integrasjonen med Knewton. Alt blir driftet fra oss i Norge.
Utbyttet for dansk Gyldendal er at de kommer betydelig raskere til markedet enn om de hadde utviklet et eget produkt. For oss bidrar avtalen til en noe større avkastning på de investeringene vi har gjort, både i digital infrastruktur og i innholdsutvikling. Samarbeidet etter avtaleinngåelsen har vært svært positivt fra begge sider. De danske Gyldendøler er svært imponert og fornøyd så langt. For oss er tilleggsarbeidet ikke mer enn det vi la til grunn ved avtaleinngåelsen.
Samarbeidet mellom de to Gyldendalforlagene har skapt oppmerksomhet i undervisningsforleggeriet i Europa, og flere forlag har henvendt seg til oss for å sondere muligheten for å inngå en lignende avtale. Denne oppmerksomheten har tydeliggjort for oss at vi på nytt har en mulighet til å satse internasjonalt.
Argumentene for en satsning er åpenbare. Interessen for adaptive læremidler er stor i det globale undervisningsmarkedet. Vårt Multi Smart Øving er ifølge vår amerikanske samarbeidspartner Knewton et ledende adaptivt produkt i Europeisk sammenheng. Erfaringene fra samarbeidet med Dansk Gyldendal tyder på at produktet er mulig å selge uten alt for store tilleggsinvesteringer fra vår side.
Argumentene mot en satsing er imidlertid like tydelige: vi har en stor satsing på hjemmemarkedet som definitivt ikke er fullført. En internasjonal ekspansjon kan lett legge bånd på ressurser som i utgangspunktet er dedikert til vår nasjonale satsing. I tillegg har vi erfaringer for at internasjonalt engasjement møter på uforutsette hindre som gjør at ressursbruken blir høyere enn forutsatt, noe som igjen reduserer lønnsomheten.
Etter en god diskusjon med konsernstyret har vi derfor kommet fram til at vi i første omgang velger en «begrenset» satsing. Den innebærer at vi i løpet av 2016 søker å realisere mellom to og fire ytterligere samarbeid lik det vi nå har med dansk Gyldendal. Om vi lykkes med det, og lønnsomheten er som forventet, kan dette være starten på en større og mer vidtrekkende satsing hvor flere produkter og tjenester inkluderes. Den vurderingen vil vi imidlertid ikke gjøre før i 2017.
Uansett utfallet av denne satsingen er det all mulig grunn til å berømme GU for det arbeidet som ligger bak MSØ. Det er mange som har bidratt og brent for dette produktet i årevis. Det er derfor skummelt å trekke fram noen spesielle forklaringsfaktorer bak suksessen. Jeg vil likevel driste meg til å framheve to:
- Et tett og målrettet samarbeid på tvers av redaksjon, avdeling for digital utvikling, marked og teamet i GD.
- Et aktivt nettverksarbeid nasjonalt og internasjonalt. Det har bidratt til at flere enn oss i Gyldendal har et nært og engasjert forhold til hvordan tjeneste og produkt kan videreutvikles både innenfor matematikkfaget og til andre fag.
Begge disse forklaringene er egenskaper ved vår kultur, og derfor overførbare til andre deler av huset. Jeg er spent på hva som blir vårt neste Multi Smart Øving.
Ha en god helg!
Arne