Felles verdier styrker Gyldendal

Foto: Terje Borud

Kjære alle sammen!

Jeg håper dere alle har hatt en fin ferie, trass vintermørke og irriterende snømangel for de fleste av oss.

Da jeg begynte her for litt over et år siden, hadde jeg som ambisjon at jeg raskt skulle bli litt kjent med alle som jobber her. Det førte til at jeg i løpet av våren snakket med 294 gyldendøler, en svært sammensatt gruppe mennesker både erfarings- og kompetansemessig. Samtalene hadde et tydelig fellestrekk; dere er alle veldig stolte av å jobbe i Gyldendal.

Et fellesskap som i så stor grad er tuftet på stolthet over egen arbeidsplass, er helt spesielt, og det er en vesentlig forklaring på at vi hvert år skaper så store verdier som vi gjør. Vår egenart og vår kultur er vårt fremste fortrinn, og det er umulig å kopiere.

Jeg tror for eksempel at denne felles kulturen har vært avgjørende for å nå et av hovedmålene i forrige strategiperiode: Å bli det ledende digitale forlaget innen 2015. Rettsdatas kjempesuksess og Salaby med sine 250.000 lisenser er bevis nok i seg selv på at vi har lykkes. Men vi ser det også ved at Gyldendal nå er førstevalget for store institusjoner som BI og høyskolen i Oslo og Akershus i deres søken etter digitalt innhold.

Vi er samtidig godt rustet til å svare på utfordringen når stadig flere aktører gjør som Bærum kommune: Der har de nylig vedtatt innkjøp av nettbrett til samtlige elever i grunnskolen, og vil selvfølgelig ha et skrikende behov for noe å fylle dem med.

På almenbokfeltet er utfordringene litt annerledes, og om mulig enda vanskeligere å forutsi. Etter at mange i årevis har spådd papirbokas død, viser bransjetall fra USA at salget av papirbøker nå øker for andre år på rad. Samtidig slår digitaliseringen inn med full styrke i salgsleddet, og da er det viktig for oss at vi samarbeider tett med ARK for å nå ut til snart 750.000 ARK-venner.

2016 kommer til å by på overraskelser for bransjen og for oss. Vår omstillingsevne, innovasjonslyst og endringsglede gjør at vi er svært godt rustet til å møte konkurransen i markeder i endring.

Et ønske jeg har hatt i 2015 er å kunne formidle noe av det jeg er opptatt av og jobber med. Det du nå har lest er derfor den spede begynnelsen på en blogg som skal ivareta noe av det behovet. Min målsetting er at jeg ukentlig skal dele noen av mine vurderinger av viktige og mindre viktige begivenheter i huset, i bransjen og i det samfunnet vi er en del av.

I løpet av det året jeg har vært her håper jeg at jeg har fått formidlet at jeg setter stor pris på alle former for innspill, kommentarer og tilbakemeldinger. Det gjelder selvfølgelig også det jeg skriver i denne bloggen! Det er riktignok ikke noe kommentarfelt i bloggen, men ikke nøl med å sende meg en epost eller stikke innom plassen min hvis du har noe på hjertet.

Da er snart første arbeidsuke over og vi er i gang med et nytt år. Det tegner til å bli et morsomt, krevende og spennende år for oss alle!

Godt nytt år!