Jeg er opptatt av lyd og vil at flere skal være opptatt av strømmetjenesten Fabel. Derfor tok jeg en prat med Ann-Kristin Vasseljen, mangeårig forlagssjef i Lydbokforlaget og sjef i Fabel.
Ann-Kristin, du startet i Lydbokforlaget som 23-åring og har vært med på den eventyrlige utviklingen av lydmediet og alle transformasjonene – fra CD til lydfiler til strømmetjenester. Fabel har jo hatt en fantastisk utvikling de siste årene. Kan du si noe om hvordan tjenesten har endret seg?
Vårt kundefokus er mer spisset, og det har bidratt til at vår markedstilpasning er blitt bedre. Vi tilbyr mange typer abonnementer nettopp fordi vi ser at det er mange typer kunder. Vi har Én bok for de som har et lavt månedlig forbruk, men som likevel vil utforske lydmediet, Basis, Familie og Familie Pluss for de som ønsker flest brukertilganger.
Vi har selv vært med å bygge lydmarkedet. Dette gjelder selvfølgelig teknologi og innhold, men vi har også bidratt til å utvikle lyttervanene hos brukerne våre.
Dere har gått fra en slags monopolsituasjon i Lydbokforlaget til å være en av mange nasjonale og internasjonale tilbydere av lydstrømming. Konkurransen er beinhard. Kan du trekke frem det som kjennetegner nettopp Fabel?
Vi er kjent som den mest litterære strømmetjenesten, med en veldig bredde i katalogen. Men vi utvikler også lydinnhold uten bok som forelegg i Fabel original. Der finnes lydserier utviklet av forfattere og andre lydskapere, som for eksempel Bygda, en spenningslydserie av forfatterne Geir Tangen og Ørjan N. Karlsson. Vi ser at disse lydseriene ofte fører lytterne til forfatternes andre utgivelser, og det er jo veldig fint.
Mange synes at litteratur er best på papir. Har du noen råd til lydnoviser?
Noen bøker egner seg spesielt godt til lydformatet, og det blir litt smak og behag. Salgstallene viser at spesielt krimbøker fenger. Selv synes jeg Tante Ulrikkes vei og Hekneveven er fantastisk på lyd. Og så tror jeg at det å høre en bok du allerede har lest kan gi en helt ny opplevelse av teksten. For mange blir jo også innlesningsstemmen veldig viktig.
Ja, det er en helhetlig opplevelse som jeg og mange med meg har stor glede av. Det er viktig å påpeke at hele femti prosent av bokkonsumet nå er på lyd, og det er derfor ikke lenger som en tilleggskanal å regne.
Helt til slutt: Har du en kompetanse som du ikke har fått bruk for i jobben din?
Det må være klatring. Og helst i fjellet.
Da har du og jeg mer til felles enn vår entusiasme for lydbøker! Takk for praten Ann-Kristin, lykke til med det fabelaktige arbeidet, og riktig god helg.
Arne