Kjære kolleger. Denne uken ble konsernets årsrapport for 2021 publisert. For børsnoterte selskaper er årsrapporten en forpliktelse overfor aksjonærene som forteller svært utfyllende om vår økonomiske situasjon og utvikling. De siste årene har den også i økende grad blitt en redegjørelse for vårt samfunnsansvar.
Mange har vært involvert i utarbeidelsen av denne viktige publikasjonen fra konsernledelsen – med Tørres i spissen. CFO Mads Peder Solem, Jørgen Lien og Christin Norvik har bidratt tungt med årsregnskap, noter og kommentarer, og Karen Onsager Keiserud, vår konserndirektør for kommunikasjon, har vært ansvarlig for at informasjon fra alle våre virksomheter blir sammenfattet og strukturert på en måte som gjør det meningsfylt og leseverdig for omverdenen.
Karen, hvorfor bør også medarbeidere i Gyldendal lese årsrapporten?
Først og fremst er det en fin mulighet til å bli kjent med våre virksomheter som helhet. Man får jo både et fugleperspektiv og et innblikk i hvordan konsernledelsen og konsernstyret vurderer virksomheten vår, våre utfordringer og muligheter. Det er et speil på oss selv rett og slett.
Siden dette er første gang du jobber med et slikt dokument for Gyldendal, er det noe du vil fremheve?
Når man skal sammenfatte informasjon fra alle virksomheter må man dessverre prioritere med hard hånd. En del av rapporten fremhever høydepunkter fra året som har gått, og de som ble inkludert i årets utgave er jo bare toppen av isfjellet. Det skjer så mye godt arbeid, og det er utviklet så mange spennende prosjekter i løpet av året! Vi skulle gjerne hatt med flere.
Er det noe som er nytt i år?
For første gang publiserer vi likestillingsredegjørelser for de tre juridiske virksomhetene: Gyldendal Norsk Forlag, ARK og Forlagssentralen. Dessuten har vi en god videreutvikling av det vi har rapportert på tidligere når det gjelder bærekraft. Årets rapport inneholder en kortversjon av det kollektive bærekraftsarbeidet, og fremtidige rapporter vil bli stadig mer utfyllende.
Dette er jo et dokument som skal leses av omverdenen – eiere, aksjonærer og andre interesserte. Er det en målgruppe som du vil fremheve?
Jeg tror årsrapporten er et vindu inn til Gyldendal for potensielle arbeidstagere og fremtidige samarbeidspartnere. Derfor er det viktig at vi fremstår som etterrettelige, reflekterte og, ikke minst, interessante med tanke på våre fremtidsvisjoner og vår innovasjonskraft. Jeg håper at årets årsrapport ikke bare gir innsikt, men også gir lesere lyst til å ta del i vår ambisjon om å skape og formidle litteratur, kunnskap og samfunnsforståelse for enda flere.
Den satt! Gratulerer med innbydende og informativ årsrapport til alle involverte. Les den her
God helg,
Arne