Et eksempel til etterfølgelse

Det er ingen hemmelighet at jeg er stor tilhenger av, og saktens har brukt en del bloggavsnitt på, samarbeidstiltak på tvers av forlag her på huset. Denne uken lanserte konsernledelsen begrepet #dele, og jeg benytter derfor anledningen til å fortelle om et glimrende eksempel til etterfølgelse:

Gjengen på bildet over møtes månedlig med ett felles anliggende: å dele kunnskap om markeds- og salgsarbeid i GNF under fellesbetegnelsen Markedsforum. Som alle vet, er markeds- og salgsarbeid i kraftig endring for tiden. Det har mange årsaker, men skyldes i hovedsak de nye arenaene for kommunikasjon, som samlet kalles SoMe. Disse har bidratt til store endringer for all kunderelatert arbeid.

En del bransjer sliter med negative konsekvenser på grunn av dette, men SoMe har også medført positive konsekvenser for aktører som evner å utnytt nye kommunikasjonskanaler, og ikke minst nye tenkemåter. I dag kan vi nå folk på en enkel og mer kostnadseffektiv måte, vi kan justere budskapet vårt underveis, og vi kan velge stadig nye kanaler. Fremfor alt kan vi analysere hvor godt budskapet vårt treffer. Det er en dynamisk arena å jobbe i!

Som et resultat av dette er det mange nye oppgaver innen marked og salg som krever spesialkompetanse og ny kompetanse. Og i dette huset er det ekstremt mye kompetanse, men vi må bli bedre på å utnytte dette.

Derfor har vi gjenopprettet Markedsforum, der markeds- og salgsledere fra ulike avdelingene på huset møtes for å utveksle erfaringer, informere om hvordan de jobber og vurdere hvorvidt de bør dele på noen fellesoppgaver. Forumet har som formål å være kompetansehevende samtidig som de vurderer muligheter for arbeidsdeling.

Og dette kan være tricky: For markedene våre er forskjellige og er i stadig endring, og dermed må samhandlingen styres riktig. Hittil har denne arbeidsgruppen tatt tak i langsiktige prosjekter som er relevant for alle, som CRM, GDPR og webhandel. Men det er på kanalsiden slaget står, og jeg gleder meg til å se hvordan delekulturen i denne gruppen påvirker vårt salgs- og markedsarbeid fremover.

Selv om jeg ikke deltar i disse møtene, så ser jeg ut fra møtefrekvens og temaer på dagsorden at dette er et arbeid og et forum som er selvforsterkende. Jo mer de snakker sammen, dess mer har de lyst til å dele kunnskap med hverandre. Marked- og salgsmedarbeiderne våre sitter nærmest brukerne og representerer derfor en verdifull ressurs som vi må evne å nyttiggjøre oss av på best mulig måte.

Riktig god helg,

Arne