Det sies at man skal sitte stille i båten når det er stormkast. Heldigvis viser Gyldendal at frisk bris i koronatider også byr på anledning til å stå opp mot bølgene. Et eksempel på dette er debututgivelsen til Alexander Kielland Krag Dette blir mellom oss. For i tillegg til å lansere boken på tradisjonelt vis som papir-, lyd- og e-bok, velger GBU også å lansere boken på Instagram.
Som Kaisa i GBU fortalte oss på livesendingen før påske så er målet med den utradisjonelle lanseringen å treffe målgruppen (ungdom mellom 15-25 år) der den er. Boken har fått en egen visuell identitet, bestående av filmer, bilder og et helt eget musikalsk soundtrack og det håpes at hashtagen #DBMO slår an. Se for deg situasjonen der du skal fortelle noen at ja, nettopp «dette blir mellom oss» – og i stedet for å si det hele, så sier du bare «men du, dbmo». Det er hvert fall det de ambisiøse hodene bak dette prosjektet drømmer om å få til.
For meg er det hvert fall umulig å ikke bli begeistret av dette. Her utvises det stor vilje til å prøve noe nytt og annerledes. Det er selvfølgelig knyttet stor spenning til hvorvidt det vil slå an salgsmessig. Men for meg er hvordan vi klarer å utnytte læringspotensialet i dette prosjektet et viktigere suksessparameter enn de rene salgstallene. Og her er det lærdommen å hente for alle deler av huset og jeg tror faktisk at alle våre virksomheter vil trekke lærdom fra denne satsingen.
For det er jammen ikke få som bidrar positivt til å sjøsette denne debutromanen. GU skal bistå med undervisningsopplegg for elever på ungdomskolen og i videregående, og det legges opp til bokbad til bruk for skoler, lærere og formidlere. ARK bidrar til å tenke nytt rundt hvordan man både skal klare å selge bøker og lansere historien i sin helhet på Instagram. Og selvfølgelig arbeides det for fullt med nyhetsbrev, blogginnlegg, poster på Instagram og Facebook og pressearbeid.Startskuddet for lanseringen går den 6. mai. Dersom du og din avdeling er redd for å miste en kilde til læring og mener dere har noe å bidra med så oppfordrer jeg til å ta kontakt med Kristin Holt Gjøvaag i GL marked. Hun kan henvise videre eller gi deg mer informasjon om dette spennende prosjektet.
Og husk å følge @dbmo_2020 på Instagram (se under!)
God helg!
Arne