Akutt digital transformasjon

Foto: NeONBRAND/ Unsplash

Den siste uken har vi alle vært preget av den største utfordringen Norge har stått overfor siden 1940. Tiltak fra myndighetene og konsekvensene for norske borgere er så omfattende og inngripende at det er vanskelig å tro at den største nyheten for bare noen uker siden var «skandalen» da stemmesystemet kollapset under den Norske Melodi Grand Prix.

Men det blir feil å trekke andre paralleller til de første krigsdagene. For vi står ikke overfor en menneskelig fiende, og vi forsøker så godt vi kan å dra i samme retning ved å delta solidarisk i et omfattende internasjonalt prosjekt for å hindre smitte. Og det krever tilpasningsdyktighet.

I Gyldendal har vi alle vist både vilje og evne til å tenke kreativt, og dette har medført at vi har endret måten vi har jobbet på, nærmest time for time. Vi har snakket om endret kundeatferd og nye måter å jobbe på i lengre tid. Men dæven. Nå får vi alle kjenne på hvordan kunde- og brukerbehov påvirker våre arbeidsmetoder i et heseblesende tempo.

Selv om vi kun har vært i denne situasjonen ei drøy uke, kan vi nok allerede fastslå  at denne krisen vil bli stående som den største katalysatoren for en digital transformasjon her i landet. Og her har vi i Gyldendal fått en flying start. Vi tok vårt samfunnsansvar for undervisningsinnhold og åpnet Salaby opp for hele Norge, og nå står flere læremidler for tur.  Og «moren» til Lillebjørn, Ida Jackson, viste seg å være like empatisk og dyktig som vi kunne forvente da hun skrev og spilte inn en lydbok med en splitter ny fortelling om Brillebjørn som er hjemme selv om han ikke er syk. Nå har det også vært «live»-event på Facebook med høytlesning av den nye Brillebjørn-boka.

Boklansering og bokfrokoster planlegges flyttet fra fysisk arrangement til direktesendt livestreaming, innspilling av nye episoder av Radio Gyldendal gjøres via digitalt grensesnitt, slik at intervjuer og forfatter kan sitte i hvert sitt hjem, Åpent hus og skolearrangementer erstattes med videoinnspillinger, som legges ut, og dermed blir tilgjengelig for hele landet.

Gyldendal Akademisk har fått overveldende tilbakemeldinger fra kommune-Norge, etter å ha gitt alle sine kommuner gratis tilgang til e-læringskurs i smittevern og hygiene for helsepersonell. I tillegg har prosedyrer om Covid-19 på kort tid blitt oppdatert i Legevakthåndboken og SHB. GA har også åpnet alle sine læreverk digitalt for forelesere som nå sitter på hjemmekontor. På denne måten har forelesere og fagansvarlige fått tilgang til et helt univers av eksemplarer for pensumvurderinger.

Og hvorfor har vi kommet så godt ut av det denne første uken? Jo, fordi vi har trent på dette i mange år. Vi har erfart hvordan det er når servere kneler, når kundesenteret blir nedringt og når det aldri går fort nok. Vi har lært av barnesykdommene til våre etter hvert så kjente digitale merkevarer. Og vi er vant med store volumer av digitale brukere.

Vår læringskurve den siste uken har vært formidabel, og vi får mye igjen for vår delingskultur. Men det har sin pris. Mange av oss har lært at hjemmekontor bidrar til at vi kan bli litt grenseløse med hvor mye vi jobber. Skjerm er bra, men vi må også skjerme oss selv og hverandre, og ta oss tid til å hente oss inn mellom slagene.

Takk for en lærerik uke, alle sammen. Benytt anledningen til å gi PC’en en pause i helgen hvis du kan.

Riktig god helg,

Arne