Design som identitet

I neste uke begynner mellom åtte og nihundretusen norske elever til nytt skoleår. En stor andel av disse, enten de begynner i første klasse eller siste året på videregående, får et nært forhold til læremidler utviklet her i Gyldendal.  Og det skal vi være stolte av.

Vi er så stolte av vår undervisningslitteratur at vi har laget en utstilling i Danskehuset som jeg oppfordrer alle til å ta en titt på når dere er innom de kommende ukene. For denne utstillingen viser med all tydelighet at formgivningen bidrar til både helhet og særpreg i bøkene som er utviklet for Fagfornyelsen.

Jeg tok en prat med Lise Mosveen, som har hatt ansvar for det visuelle uttrykket for alle de (hold dere fast) 210 utgivelsene som er utviklet for Fagfornyelsen. Hun har vært en sentral bidragsyter til vår designidentitet i både GL og GU gjennom 27 år.

Lise, hva var tanken bak designarbeidet da dere skulle lage en hel portefølje med nye titler til alle trinn til skolereformen?

Målet vårt var en helhetlig design som ga god struktur og forutsigbarhet for nye komponenter i fremtiden. Dessuten skulle de deles inn i fagfarger og trinnfarger på barnetrinnene. De skulle være gjenkjennelige for brukerne, men også vise særpreg og variasjon. Og hver bok skulle inneholde visuelle virkemidler som passet for aldersgruppen. Det tror jeg vi har fått til.

Det har dere. Men det er litt av en jobb med så mange enkeltitler. Hvordan løste dere det? For du jobbet jo ikke alene?

Nei, heldigvis. Vi var mange som jobbet frem både konseptene og detaljarbeidet. Ulv Pedersen var jo tidlig en premissleverandør, i tillegg til produksjonssjef Thomas Johanson. Ellers har Camilla Engevik, Anne Stuhaug, Kari Anne Hoen, Linda Aarø, Marianne Saunes og Monica Walle bidratt med billedfaglighet og engasjement. Og så har vi hele tiden underveis mottatt innspill fra redaksjonene og markedsavdelingen. Det har vært en åpen og fin dialog med alle hele veien.

Og resultatet kan ses i Danskehuset. Ikke alle titler er utstilt, noen er fortsatt i produksjon, men man får et godt inntrykk av både seriepreg og mangfold.

For de 60.000 som begynner i første klasse i år blir jo dette deres første selvstendige møtet med en bok fra Gyldendal. Da er det viktig med en gjenkjennelig, men spennende design som passer både til innholdet og til målgruppen.

Jeg ønsker både dem og alle deres foreldre en riktig god skolestart i neste uke. For oss som utvikler læremidler blir det en svært spennende opptakt til det første året i Fagfornyelsen der helsemyndighetene er mindre tilstede. Med så godt innhold og god formgivning tror jeg vi skal komme styrket ut av denne reformen.

Velkommen tilbake fra ferien, gyldendøler! Her er det mye å glede seg til.

God helg,

Arne