Denne sommeren har vi en helt unik sjanse til å stimulere til mer lesing, treffe forskjellige målgrupper med våre titler, og påvirke folks lesevaner. Dette er selvfølgelig bra for Gyldendal og bokbransjen, men jeg vil også påstå at det er bra for alle norske borgere, uansett alder, som kommer til å tilbringe ferien sin i hjemlandet.
Derfor er tiltak som helgens Norsk litteraturfestival og Hele Norge leser noe vi alle bør støtte og ta del i. Sistnevnte sparker i gang sommerkampanjen sin den 15. juni, og jeg benyttet anledningen denne uka til å snakke med kampanjeansvarlig Anne Gaathaug.
Hun er for tiden i dialog med hele boknorge; kjedene, forlag, bibliotek og bokklubbene – i håp om å få til aktiviteter på tvers av bransjen til glede for lesende nordmenn. Som jeg har nevnt før, finnes det knapt et land i verden der lesing har vært så viktig for nasjonsbyggingen som i Norge. Vi er et lesende folk, og dette må holdes i hevd for å sikre vår samfunnsstruktur og vår fremtid.
Sommerens kampanje har som mål å stimulere alle typer lesere, og denne koronasommeren ses på som en fin mulighet til å gjøre nettopp det. Selv sier Anne at hun tror folk har «runda Netflix» etter måneder med karantene og hjemmekontor, og er klare til å finne de gode fortellingene i bokhandelen nå. Måtte det gå troll i ord!
Hun påstår at ved å mobilisere de kommersielle aktørene mot et felles mål om mer lesing flytter vi fjell. Ja, så la oss være med på denne fjellflyttingen. Alle vi som jobber i forlag er ambassadører for den gode leseropplevelsen og kan spre budskapet ved å være med i Hele Norge leser, dele kampanjen i sosiale medier når den dukker opp i feeden på Facebook og Instagram og, ikke minst, snakke om bøkene vi leser til enhver tid.
Ordet «dugnad» er vi alle lei av for tiden, så jeg sier heller at alle gyldendøler skal være med på lesefesten i alle dens former denne sommeren.
God helg,
Arne