Dream team

I dag fikk jeg snakke med to redaktører som har stått bak en av høstens største boksuksesser. Sammen utgjør de et drømmelag når det gjelder å initiere og utvikle gode prosjekter mot et av våre aller viktigste målgrupper, nemlig barn og ungdom.

Suksessen jeg sikter til er boken Bare Victor som allerede har et opplag på rundt 40.000. Men det mest bemerkelsesverdige ved denne boken er dets budskap og den overveldende mottagelsen den har fått fra barn og deres foreldre. Stine Lindstad og Nina Méd, kan dere fortelle litt om hvordan dette prosjektet ble til?

Stine: Vi oppdaget Victor Sotberg for et par år siden og skjønte at han var et stort forbilde for barn gjennom Youtube-kanalen sin og som programleder i NRK Supers FlippKlipp. Dette var før «de voksne» oppdaget ham. Vi inviterte til frokost på Majorstua, og det var da vi for alvor skjønte at her hadde vi med en helt unik fin fyr å gjøre. Han fronter raushet og inkludering, samtidig som han utfordrer tradisjonelle kjønnsnormer på en avvæpnende måte, og åpner sånn handlingsrommet for at barn og unge kan være seg selv – uansett hvor «annerledes» det er. Annerledes er bra!

Nina: Ja, for selv om han har en ganske røff bakgrunnshistorie med mobbing og utenforskap er fortellingen om Victor en vinnerhistorie om selvaksept, mot og inkludering. Budskapet er at det kommer til å gå bra. Det finnes jo mange influensere for barn, men Victor har et budskap som Gyldendal kan helhjertet stå bak, og som forelder er han et viktig forbilde man virkelig ønsker at barna skal ha.

Vi jobbet fram et bokkonsept sammen med Victor, og deretter koblet vi til forfatter Erik Eikehaug og illustratør Charlotte Sandmæl. Kjemien deres var fortreffelig helt fra starten av, og sånn sett kunne vi ikke bedt om et bedre team for boka.

Apropos team, dere jobber også sammen på en måte som ikke er helt vanlig i bransjen. Kan du si noe om hvorfor det er en fordel å jobbe i tospann når man skal dyrke frem og utvikle nye litterære stemmer?

Nina: Jeg tror mange av forfatterne vi jobber med for tiden, forventer en annen type og mye bredere oppfølging fra forlaget enn før. Da er det en stor fordel å være to redaktører. Stine og jeg jobber sjelden med innkomne manus, vi tenker frem ideen sammen med forfatteren. Og da er det en stor fordel å være to hoder som jobber kreativt sammen med forfatteren og de andre bidragsyterne i teamet.

Og her har dere jo lykkes! Alt tyder jo på at dette blir en av årets bestselgere. Bare Victor har jo truffet på noe allment med en bok om å føle seg annerledes. Hvem kjøper boka?

Stine: Heldigvis ser vi at både gutter og jenter i alle aldre leser boka. Vi har mottatt takkemeldinger fra foreldre. Og det beste er at vi har truffet barn og unge som før ikke har vært opptatt av lesing. Jeg tror at temaet og tegneserieelementene har bidratt til at vi har fått med oss «gaminggutta» også. For oss er dette prosjektet et bevis på at barn er utrolig mottagelige for litteratur dersom man treffer med riktig budskap.

Nina: Og vi visste vi var inne på noe når Victor kom til et møte i Gyldendalhuset da det sto rundt 100 skoleelever og ventet på et skole-arrangement i Hamsunsalen. Da de så ham, ble det Beatles-tilstander med høylytt hvining ute på Sehesteds plass.

Jeg må si meg imponert over hvor godt dere har truffet med denne boken. Barn og ungdom er vår viktigste målgruppe, og det er avgjørende for oss at de opplever leseglede. For lesing bidrar til et nyansert begrepsapparat og et nyansert språk slik at de kan ta aktiv del i samfunnet når det blir voksne.  

Så for alle som har barn, barnebarn eller andre barn og ungdom de skal kjøpe julegave til – kjenn din besøkelses tid!

God helg,

Arne