Dannelse i vår tid

Gyldendal er i gang med første fase av en teknologisk transformasjon. Mye av kommunikasjonen oss i mellom, og utad, bærer preg av dette. Vi er helt rettmessig stolte over hvor langt vi er kommet både med digitale produkter og mangfold i vår interne kompetanse, og vi ser med spenning på hva fremtiden vil bringe av produkt- og tjenesteutvikling, organisasjons- og arbeidsprosesser.

Men …

Vi er helt avhengige av våre andre viktige kompetanseområder: fag- og kulturkunnskapen, den litterære kunnskapen og formidlingskunnskapen. Det som utgjør  kjernen av alle våre produkter og tjenester.

Dette får meg til å tenke på Inger Merete Hobbelstads artikkel fra en tid tilbake der hun ytrer bekymring for at norskfaget i skolen er blitt mer ferdighetsorientert og målstyrt, og mindre opptatt av det hun kaller «dannelsen, kulturen og litteraturen.»

Hobbelstad påpeker at det er viktig at alle elever i den norske skolen får muligheten til å lese litterære verk som kan gi dem perspektiver de kanskje ikke får full glede av før de blir voksne, og at denne typen utvidelse av opplevelser og mestringsfølelse er vanskelig å kvantifisere og måle.

Utdanningsdirektoratet ber nå om innspill til de nye kjerneelementene i blant annet norskfaget innen 17. april. En av de viktigste endringene angår kjerneelementene for Norsk 1. Der skal det «legges til rette for at elevene leser flere hele og lengre tekster», slik at de rett og slett blir mer utholdende. I så fall kan vi håpe at Hobbelstads ønske for elevene blir oppfylt, og at faget «utvikler den eksistensielle overbygningen over livet deres», slik hun uttrykker det.

Men hva betyr dette for Gyldendal? Jo, at vi ikke kan fire på kravene til vår egen faglighet. Gyldendal skal være et overflødighetshorn for det vi samlet sett kan kalle dannelse. Vi må hegne om dette dannelsesbegrepet, og sørge for at vi dyrker det og formidler det på en inkluderende og aktuell måte. Også her kommer vår teknologiske faglighet inn.

Vår teknologiske faglighet fortrenger ikke annen faglighet. Samspillet mellom kompetanseområder er forutsetningen for at vi fortsatt skal bidra til kunnskap, kulturopplevelser, mestring av arbeidsoppgaver og bedre læring.

Med ønsker om en solfylt og god helg,

Arne