Bokbamsen i Øvre Eiker

Det er en stor glede å presentere et kroneksempel på godt arbeid i å fremme leseglede og -ferdigheter hos barn. Øvre Eiker kommune har nemlig en egen Bokbamse som følger opp barn, deres foreldre, barnehage- og skoleansatte. Og etter 20 år kan de skilte med svært gode resultater på nasjonale tester når det gjelder lesing og språkferdigheter hos sine unge borgere.

Rannveig Nymoen er utdannet lærer og har vært ansatt som Bokbamse de siste 11 årene. Å kalle henne ildsjel er nesten et understatement. Barn i alle aldre kjenner henne og roper etter Bokbamsen når hun går i butikken. De kjenner henne fra biblioteket, fra barnehagen og fra skolen.

Hei Rannveig, så stilig arbeidstittel du har! Vi er jo alle sammen en del av det litterære kretsløpet, og er opptatt av å stimulere til lesing hos barn.  Fortell litt om det gode arbeidet som gjøres i Øvre Eiker kommune.

Det er 20 år siden vår rådmann leste om kommunen Markaryd i Sverige som hadde startet et prosjekt som skulle stimulere til leselyst hos barn. Det ble sendt en delegasjon dit, og Prosjekt Leselyst ble startet nesten med en gang. I 2004 ble dette etablert som en fast tjeneste, og siden den gang har en bokbamse hatt fast kontor i Øvre Eiker bibliotek.

Når et barn er født i kommunen får foreldre en invitasjon til å hente Barnets første bok allerede ved helsesøsterens første hjemmebesøk noen dager etter fødselen. Jeg treffer barna og foreldre for første gang i 4-månedersalderen på barseltreff. Da snakker vi om hvor viktig det er med høytlesning for å gi barna det best mulige utgangspunktet for eget språk og egen leselyst.

Ved 2-årsalderen treffer jeg barna hjemme hos dem eller på biblioteket. Da får hvert barn en gavebok i tillegg til å låne opp til 40 bøker i et helt år som er tilpasset målgruppen. Med et tilgjengelig «hjemmebibliotek» er det lett å komme i gang for både barna og foreldrene.

Ved 4-årsalderen inviteres det til eventyropplesning og sang, og alle får med seg en stor eventyrbok. Opp mot 80 % av målgruppen møter opp til disse arrangementene.

Du verden. Det er gode tall å skilte med. Og så fint at alle får med seg bøker. Men du besøker barnehager og skoler også?

Ja, før korona var jeg i de fleste barnehagene en gang i måneden i tillegg til mange besøk på skoler og sfo. Det tar seg opp igjen nå. Og hvert år får jeg besøk av lærere på første trinn i grunnskolen for å velge ut tre bøker som alle 1. trinnselevene får av meg, i tillegg til at vi snakker om viktigheten av høytlesing i skolehverdagen – også i vår digitale tidsalder. Hver førsteklassing får altså en pakke med tre bøker til odel og eie. En skjønnlitterær bok, en faktabok og en bokstavbok. Til dette viktige besøket tar jeg alltid med meg ordføreren. Vi møter mellom 230-250 nye førsteklasseelever hvert år.

Da har alle barn i Øvre Eiker allerede hatt minst fire møter med Bokbamsen innen de er 6 år. Det er så fint. Og så viktig arbeid. Si meg, hvorfor gjør ikke flere kommuner et så grundig og langsiktig arbeid for å sikre barns leseferdigheter?

Vi er heldig som har hatt enstemmighet over 20 år i kommunestyret. Det hjelper godt på forutsigbarhet og langsiktig arbeid. Andre, og større, kommuner har vist interesse for opplegget vårt, men de har hittil bare tilbudt deler av vårt prosjekt. Oslo fikk for eksempel i gang prosjektet Bokstart – et flott tilbud, men bare en liten del av vår mer helhetlige satsning.

Hvor langt i skoleløpet følger du barna i kommunen din?

Jeg har hatt lesestunder for skoleklasser helt opp til 7. trinn på skolen, men det er stort sett 1.-4.trinn jeg samarbeider mest med. På sikt håper jeg å nå fram til ungdomsskoleelever i samarbeid med de andre på biblioteket. Det er i denne alderen at leselysten avtar.

Du gjør et fantastisk arbeid med litteraturformidling og språkbevissthet, Rannveig. Jeg håper Bokbamsen leverer bøker og opplevelser i 20 nye år. Til andre kommuner må man bare si: Look to Øvre Eiker!

Riktig god adventshelg,

Arne