Vi roper ikke Seier’n er vår for årets skolestart riktig ennå, men med våre to ikke så hemmelige våpen – salgsavdelingen og kundesenteret – mener jeg det er duket for en liten high five for god innsats og, etter hvert, gode resultater.
Salgsavdelingen, som består av sju medarbeidere, har en enorm kontaktflate, og det er de som legger grunnlaget for trafikken vi nå ser i forbindelse med skolestart. På store konferanser kjenner alle til Gyldendals selgere og KAMer, Marthe Roen, Andrè Rostad, An Hoang Truong, Ove Nissen, Lucas Pluto, Stian Titland Brestrup, og Karin Wikstrøm.
Samtlige bruker tre dager i uka på skolebesøk der de driver opplæring og hjelper til med produkttilpassing. Og ingen andre forlag er i nærheten av de 950 skolebesøkene som salgsfolkene på bildet gjennomfører i løpet av et år. Mange skoler er på fornavn med noen i vår salgsavdeling, og det er en viktig faktor for vår suksess.
Kommunesammenslåinger har også hatt en positiv effekt på salg av digitale læremidler: Sandefjord kommune, som alltid har vært en stor kunde og har vært langt framme digitalt, er nå slått sammen med Andebu og Stokke, og dermed økte vi salg av lisenser til den nye storkommunen.
Men termostaten for skolestart ligger i disse tider hos kundesenteret. Førstelinjen mot kunden er Stian Kristoffersen, Ida Kristoffersen og Mona Hallre, som mottar rundt 4000 eposter i måneden i tillegg til telefonhenvendelser. I disse dager er det først og fremst henvendelser fra inspektører, administratorer og bibliotekarer, men etter noen uker ringer lærerne. Stian sier at telefonene til tider har vært rødglødende de siste ukene. Likevel pleier den første uka i september å være den heftigste av dem alle.
Og så dukker det opp uforutsette faktorer: Ekstrem nedbør i Mumbai bidro til sen leveranse for Smartbok-oppgraderingen, men ut over det ser det ut som om det går veldig bra.
Gyldendal har passert 600.000 solgte lisenser til digitale læremidler. Med 60 tusen elever pr. trinn kan det matematisk sett regnes ut til at nesten hver elev i landet har en lisens fra Gyldendal. Det nyeste produktet, MultiSmartØving, har allerede passert våre ambisøse målsettinger, etter bare et år på markedet. Og kurven går bratt oppover, så dette produktet har truffet blink. Det er ikke meldt inn en eneste oppsigelse i løpet av året. Og da må jeg sitere salgssjef Karin Wikstrøm, «Vi er bortskjemte med gode produkter».
Men dette krever mye support. Heldigvis har kundesenteret hjelp fra andre og tredje linje gjennom hele GU-organisasjonen. Det betyr at er bortimot 25 stykker som er involvert i skolestarthenvendelser. Og vi får jo fremdeles mange henvendelser på papirprodukter også!
De travle folkene i GU sier at skolestart er som en berg-og-dalbane. Man trekkes fastspent og forventningsfull sakte, knirkende opp en bakke, men man vet ikke helt hvordan resten av den heseblesende turen blir: Blir det gøy? Får man nakkesleng av for stor fart? Det eneste man vet helt sikkert er at det er ingen vei tilbake.
Med ønske om en god fortsettelse på årets skolestart – det blir en spennende reise!
Arne