I disse dager arbeider Gyldendal Litteratur målrettet med å skape en bestselger. Dette krever mer enn bare å kjøpe rettighetene til boka. Bak ligger en omfattende strategi der mange i forlaget bidrar til målrettet/møysommelig oppbygging av synlighet og leselyst hos bokhandlere og lesere; samarbeid om tekninske ebokløsninger med ARK og Ebok.no, i tillegg til et løpende samarbeid med utenlandske rettighetshavere. Ukens blogg er viet fenomenet Belgravia, av Downton Abbey-forfatteren Julian Fellowes.
Lanseringen av konseptet skjer over to hele sommermåneder fordi Fellowes har latt seg inspirere av den viktorianske føljetongsromanen, som Pickwick Papers av Charles Dickens, som ble trykket kapittelvis i aviser på 1830-tallet. Den gangen sto folk i kø over hele Europa for å kjøpe aviser.
Anno 2016 kan lesere kjøpe hvert kapittel ukentlig og laste ned til sin nettleser. Til sammen blir 11 kapitler sluppet frem til papirboken lanseres den 12. august. Sist helg var startskuddet for lesere – med tosiders oppslag i VG og lansering av de første to ebokkapitlene. Førstekapitlet har blitt kjøpt, lastet ned og sendt ut til hundretusenvis av kunder til nettbokhandlerne, og kapittel to var den syvende mest solgte eboka i forrige uke!
I forkant har det vært intensiv digital markedsføring. Hovedbudskapet har vært: «Lider du av Downton Abbey-abstinenser?» Facebooksiden Belgravia. På innsiden ble lansert allerede i april, og målet var å få 1000 følgere på siden. Takket være en aktiv webredaksjon og en internlansering i forrige uke med scones og leseeksemplarer, ble målet nådd for noen dager siden. Til sammenligning har de danske og nederlandske Belgravia-sidene henholdsvis 315 og 264 følgere.
Fokusgrupper og lesegrupper får tilsendt kapitlene gratis etter hvert som de kommer, og det knyttes kontakt til bloggere og «ambassadører» utenfor den litterære sfæren for å sikre innspill og entusiasme gjennom lanseringssommeren frem til ferdig bok.
I august kan vi glede oss til papirboklansering med Afternoon Tea Party i Den franske sal på Nasjonalgalleriet. Inntil den tid krysser vi fingrene for at trykket i alle markedsføringskanalene fører frem til godt salg for både eboka og papirutgaven av Belgravia.
Gratulerer til oversattredaksjonen og salg- og markedsavdelingen i GL for profesjonelt og godt gjennomført arbeid så langt i denne spennende lanseringen.
God helg!
Arne