Bak sceneteppet

Fra venstre: Elsebeth, Julie og Kim Daniel

Det er ingen tvil om at Gyldendal vant bransjekampen om medienes oppmerksomhet i 2018. Dette er takket være gode utgivelser innen skjønnlitteratur og sakprosa som både treffer tidsånden og holder høy kvalitet. Slike mediesuksesser kommer likevel ikke av seg selv, men er et resultat av nitid og systematisk arbeid fra en håndfull dedikerte folk hvis jobb krever at de holder seg bak sceneteppet. På tide å rette søkelyset på dem, synes jeg.

Elsebeth Danielsen, Julie Kalager og Kim Daniel Lindegaard har hver sin portefølje som til sammen utgjør 220 utgivelser i året. Deres hovedoppgave er å skaffe mest mulig medieoppmerksomhet omkring Gyldendal Litteraturs bøker og forfattere. De jobber mot alle medier: aviser, magasiner, radio, TV, tidsskrift, nettsteder og bloggere, og samarbeider med SoMe-redaksjonen slik at Gyldendals tilstedeværelse på Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat er best i bransjen.

Sånn sett er jo resultatet av deres arbeid en del av et kretsløp der gode anmeldelser, intervjuer og omtaler brukes i markedsføring, påvirker innkjøp til bokhandel, og inspirerer norske lesere til å velge nettopp den boka.

Jeg lurte på om arbeidshverdagen som informasjonsansvarlig var vesentlig endret etter omveltningene i mediebransjen der antallet feature-journalister og anmeldere har blitt redusert de siste årene, og hvor mye av kulturstoffet på nett ligger bak betalingsmur. De svarte at forskjellen lå i hvor tilrettelagt eller skreddersydd deres fremstøt mot mediene har blitt.

Det er lenge siden det holdt med et anmeldereksemplar og en pressemelding for å skaffe interesse for en bok. Dagens informasjonsfolk leverer også forslag til journalistisk vinkling, gratis bilder av høy kvalitet, sørger for knirkefrie lanseringer – der enkelte varer i opptil en arbeidsuke! – og holder forfatteren godt orientert underveis. Mediene kommer altså til et mer dekket bord.

Denne våren har vært svært vellykket for denne trioen: lanseringene av Respekt: en sexbok for gutter og Gullburet var begge strålende eksempler på hvordan man skal utøve informasjonsfaget og hva man får igjen for strevet. Og i disse dager kan vi knapt snu oss uten å se bevis for hvor godt lanseringen av Third Culture Kids blir håndtert. Det samme gjelder En skikkelig digg kokebok og Kortreist som begge ligger godt plassert på boklista.

Det ovennevnte gode forarbeidet betyr at denne trioen allerede har lest mange av høstens utgivelser. Det var ikke vanskelig å be dem om anbefalinger.

Kim Daniel fortalte at vi kunne glede oss til den svenske krimboken Sølvveien av Stina Jackson, Julie anbefalte Velkommen til dyrehagen av debutanten Silje Bekeng-Flemmen, og Elsebeth sier vi kan glede oss til Ålevangeliet. Beretningen om verdens mest gåtefulle fisk av den svenske debutanten Patrik Svensson.

Da har vi noe å se fram til når sommeren er på hell …

God helg!

Arne