Bærekraft for fremtiden

Mange bedrifter har en egen bærekraftstrategi, men ikke Gyldendal. Hvorfor? Fordi bærekraftsarbeidet er et selvfølgelig tema i det øvrige strategiarbeidet vårt, og følgelig integrert i Gyldendals strategi på alle nivåer og i alle våre virksomheter.

Mye har skjedd siden Gyldendal Festival ble avholdt på Teams høsten 2020, der vi gjennomgikk FNs 17 bærekraftsmål mot 2030. Noen uker etterpå definerte vi våre fire fokusområder, som er tett knyttet til Gyldendals virksomheter, og samtidig dekker det vi anser som våre største utfordringer og muligheter for langsiktig bærekraftig vekst:

  • Vi utvikler bærekraftige produkter, tjenester og forretningsmodeller
  • Vi oppsøker og tilrettelegger for mangfold
  • Vi står opp for redaksjonell frihet og ytringsfrihet
  • Vi skaper kompetanse for morgendagens utfordringer

I dag har vi større fokus, bedre oversikt og er i ferd med å utvikle tydeligere mål knyttet til dette temaet, og bærekraftsarbeidet gjennomsyrer alle deler av våre virksomheter.

Vi har også knyttet bånd til samarbeidspartnere som skal hjelpe oss med å kartlegge vårt utviklingspotensial og implementere tiltak slik at vi når våre mål. Blant disse er Etisk handel Norge, som jobber forpliktende og systematisk for å sikre anstendige arbeids- og miljøforhold i leverandørkjeder; Big Enough Global, som arbeider med kompetanseheving om mangfold overfor næringslivet; og Seema, som har utviklet en ISO-standard i mangfoldsutvikling og -ledelse.

Samarbeid med profesjonelle aktører som disse gir god læring i hele konsernet og gjør at vi blir mer bevisst vårt eget arbeid. Ikke minst blir vi mer oppmerksomme på det vi gjør feil. For vi må hele tiden strekke oss mot forbedringer heller enn å krysse av en sjekkliste for alt vi gjør riktig.

Og så må vi ikke innbille oss at dette arbeidet er noe vi kan gjøre oss ferdige med en gang for alle. Det er kontinuerlig, avdekker nye forbedringsområder og vil nødvendiggjøre stadig flere tiltak. Bærekraftsarbeidet i Gyldendal påvirker oss alle, og er kritisk med tanke på vår rekrutteringsevne, vårt kollektive selvbilde, og vårt samfunnsansvar. Det er forpliktende og det gir mening.

Jeg vil gjerne berømme vår bærekraftgeneral, Karen Onsager Keiserud, og alle som er ansvarlige for dette arbeidet i virksomhetene. Det engasjementet vi har i organisasjonen rundt bærekraft er avgjørende for at vi stadig skal bli bedre. Jeg gleder meg til fortsettelsen!

God helg,

Arne