I dag vil jeg slå et slag for en av høstens viktigste utgivelser. Den havner dessverre ikke øverst på anmelderlistene, og belønnes heller ikke med 6-ere på terninger eller dobbeltsidige oppslag i dagspressen. Likevel tør jeg påstå at den reviderte utgaven av Moderne Makroøkonomi av Erling Steigum er den meste etterlengtede boken vi har utgitt i år. Derfor tok jeg en prat med mannen bak mannen bak boken.
Knut André Karlstad, du er den fjerde redaktøren som har jobbet med Moderne Makroøkonomi her på huset. Fortell litt om historikken.
Den første utgaven kom i 2004 etter 11 års utvikling og forlagsarbeid hos daværende redaktør Sven Barlinn. Deretter har Christian Haugsnes, Anne Tøsse Gjerløw og til slutt jeg brukt til sammen 14 år på å utarbeide den reviderte utgaven som kom i forrige uke. Dette har mange årsaker: Det første er selvfølgelig omfanget. Denne utgaven er på 856 sider. Den andre, og dette skal vi være glad for, er at vi har en forfatter med svært høye krav, både til seg selv og til forlaget. Steigum er dessuten en fulltids professor på BI. Han er enormt innflytelsesrik, og vi er veldig glade for at nettopp han står bak dette standardverket.
Hvor viktig er denne boken?
Denne boken former fremtidige økonomers forhold til faget, rett og slett. Hvis man bare ser på BI, vil nesten halvparten av de til sammen 4000 studentene ha gleden av dette verket. Den første utgaven har solgt til sammen 34.000 eksemplarer. Da snakker man om stor innflytelse på mange studenters forhold til faget makroøkonomi!
Å revidere viktig pensumlitteratur er jo grunnstammen i GAs økonomi. Hvordan skiller denne utgaven av standardverket seg fra den forrige?
Vel, et begrep som finanskrise» eksisterte ikke da den første utgaven kom, og har naturlig nok fått en fremtredende plass i 2. utgave. Steigum bruker dessuten mer plass på økonomisk historie og idéhistorie for å forklare teoriene. Dette er et pedagogisk grep som jeg synes bidrar til å gjøre faget mer forståelig, og kanskje det også vil bidra til en utvidelse av målgruppen for boken. Det gjør at den blir svært lesverdig.
Det var et godt råd til alle som er interessert i hvordan landets økonomi og verdensøkonomien henger sammen. Den står på leselisten min.
Jeg vil også få lov til å påpeke at slike store prosjekter krever mange krefter fra flere deler av forlaget. Spesielt vil jeg rette en stor takk til Kristin Preus og Sigmund Reite. Sistnevnte fikk mange avbrytende henvendelser midt i ferien sist sommer og jeg var veldig takknemlig for hans stødige produksjonshånd i siste fase før repro og trykk. Også Ståle Slettebø fortjener takk for innsatsen. Og jeg retter til slutt en takk på forhånd til Susann Hansen som vil være ansvarlig for markedsføringen av dette verket i mange år fremover.
Nå som akkurat dette prosjektet er avsluttet for din del, hva skal du bruke tiden din på?
Jeg gleder meg til å lansere en bok i slutten av måneden som heter Markedsspråket – Språk og idéutvikling i markedskommunikasjon. Det er en bok for tekstforfattere og studenter innen kreativ markedskommunikasjon, og er en lærebok som skal brukes både på Høyskolen Kristiania og BI fra nyåret. Og til neste år kommer en ny lærebok i forbrukeratferd som mange gleder seg til.
Takk for praten, Knut André. Til slutt må jeg av hensyn til faste lesere spørre deg om du har kompetanse som du ikke får brukt her på huset.
Det er jo beslektet kompetanse, men jeg har faktisk utgitt to bøker selv innen lokalhistorie. Den ene var på 400 sider og beskrev utviklingen av studentforeningen på Norges Handelshøyskole. Sandkassa het den, og ble utgitt til høyskolens 75-årsjubileum i 2011. Så jeg kan veldig mye om ekstremt lokal høyskolehistorie, men det var vel også et frampek til min videre karriere i forlagsbransjen.
Jøss, du har skrevet en halv Steigum, jo! Da får vi bekreftet nok en gang at Gyldendalhuset består av en sammensatt og svært talentfull gjeng med medarbeidere.
God helg,
Arne