Ingenting er mer frustrerende enn å tape en anbudskonkurranse. Likevel mener jeg at nettopp anbudskonkurranser gir oss mulighet til å hente frem det beste i oss selv. Og selv om det er ressurskrevende, skal vi fortsette med dette arbeidet. Her er tre gode grunner:
For det første gir disse intense arbeidsøktene mulighet til å jobbe med folk fra andre avdelinger innen GNF. Vi blir nødt til å tenke tverrfaglig og tverrhierarkisk når vi henter inn kompetanse for hvert nye anbud. Det er rett og slett relasjonsbyggende internt!
Vi venter i disse dager på svar fra en konkurranse om en læringsplattform for barnehageassistenter for Oslo Kommune. Der har KUDOS-teamet, GU, GA og GD vært involvert i å arbeide frem et godt forslag der det beste fra alle avdelinger bidrar til helheten.
For det andre blir vi utfordret på innovasjon. Å jobbe med en potensiell kundes uttalte behov er i seg selv kompetansehevende og –skjerpende. I sommer utlyste Universitetet i Oslo en anbudskonkurranse for digitale rettskilder til eksamensbruk. Dermed var det duket for et par intensive ukers arbeid der Rettsdata og folk fra GA, GU og GD arbeidet sammen og bidro til produktutvikling basert på kravspesifikasjonene. Og ikke nok med det – det satte tanker i sving når det gjaldt fremtidige produkter.
Den tredje grunnen til å delta entusiastisk i anbudskonkurranser er at vi får muligheten til å vise oss frem. Vi må innse at mange utenfor vår egen bransje har et ganske arkaisk bilde av hva et forlag er for noe, og hva det kan tilby av produkter og tjenester. Vi har et større register å spille på enn mange forbinder med et forlag. Derfor må vi våge å vise oss fram og by på oss selv.
Hittil har mye av anbudsarbeidet hatt et dugnadspreg og vært basert på ad hoc-løsninger. Jeg vil gjerne takke alle som i sommer har bidratt til høstens anbudskonkurranser. Jeg synes det er viktig at vi bevarer denne villigheten til dugnadsarbeid, men innser at tiden kan være inne for å formalisere noen av rollene i dette arbeidet. Dette skal vi drøfte utover denne høsten.
Innsatsen er, uansett utfall, nyttig for oss. Den bidrar til kompetanseheving, gir oss adgang til nye arenaer, og gir oss innsikt i hvordan våre potensielle kunder tenker. Og som «anbudsnavet», Vegard Østhagen, påpeker: det trigger konkurranseinstinktet og styrker lagånden ut over det vi er vant med i våre daglige jobber.
Jeg er helt sikker på at vi snart ringer i bjella i Danskehuset for å markere våre suksesser på anbudsfronten.
Stå på – og hjertelig takk for innsatsen!
Arne