I forrige uke var 28 kollegaer i London i Gyldendals tjeneste. Folk fra salg, marked, ledelse, GUDU og flere GU-redaksjoner tilbrakte travle dager på BETT, en av verdens største messer for teknologi og undervisning, med 35.000 besøkende og utstillere fra 130 land.
Gyldendal ble godt representert sammen med andre små og store EdTeck-aktører på paviljongen The Norwegian Classroom der 2000 norske skoleeiere, skoleledere, IKT-administratorer og lærere kunne møte oss og andre leverandører av digitalt innhold til den norske skole.
En felles paviljong er en god løsning på en messe der vi tross alt er en liten aktør sammenlignet med kjempene Google, Microsoft, Dell, m.fl. Dessuten er denne løsningen en god møteplass for norske besøkende.
Noe av det beste med denne messen er muligheten til å se hva andre land holder på med. Mens GU salg og marked viste frem våre digitale læremidler på paviljongen, var våre folk i GUDU og GD aktive i møter med internasjonale EdTeck-aktører og små «startups». Én gyldendøl sammenlignet bodene der de minste aktørene holdt til med et marked i Kampala. Har man gode digitale løsninger trenger man ikke stor stand, og det er viktig at vi følger godt med på utviklingen der ute.
Nettverksbygging og nettverkspleie er svært sentralt også i arbeidet marked- og salg bedriver. Mange hadde også møter med norske kommuner. Dette arbeidet starter allerede på Gardermoen før avreise. Da er det en god anledning til å snakke med IKT-sjefen i Tromsø kommune, læreren fra Rælingen som spør etter Salto Smart Øving, eller rektoren fra en skole i Oslo som er nysgjerrig på hva Skolestudio skal bli.
Å møte både våre konkurrenter og våre kunder på «bortebane» gir dessuten en uvant følelse av fellesskap. Kommunikasjonen oss imellom blir paradoksalt nok både mer uformell og mer spisset. Jeg tør påstå at hver eneste medarbeider sitter igjen med uvurderlig informasjon og bedre innsikt etter å ha tilbrakt noen dager på BETT-messen.
Jeg ønsker lykke til med etterarbeid og oppfølgingssamtaler!
Riktig god kompetansefredag,
Arne