Åse Kleveland-låten må snus på huet, jungeltelegrafens tid er forbi, og nordmenns valg av sommerlektyre er i høyeste grad påvirket av forlagenes markedsarbeid i sosiale medier. Og etter en eventyrlig vår på bestselgerlisten er det hyggelig å konstatere at markedsavdelingen i GL har en imponerende rigg på plass, slik at de står godt rustet til å oppretthold sin sterke stilling i kampen om nå frem til det ferielesende norske folk.
Begrepet change is constant har virkelig fått fotfeste i denne avdelingen, som har måttet ta inn over seg at kanalene for deres budskap er alt annet en statiske: algoritmer er lunefulle samarbeidspartnere, for å si det sånn.
Derfor er det gledelig å se at disse folkene er villige til å teste, måle, evaluere og justere arbeidet i et tempo som ville vært uhørt for noen år siden. På den måten viser de at tematikken fra årets mellomledersamling allerede er godt forankret i den daglige tenkemåten i denne avdelingen. Og sannelig gir det seg utslag i våre sosiale medier.
For det skal vel godt gjøres å ikke få med seg en FB- eller Instagrampost om den bestselgende sakprosaboken Omgitt av idioter (ukens bloggbilde er fra feriequizen basert på bokens menneskeprofiler). Det samme gjelder Katharina-koden, Tante Ulrikkes vei, Den siste vikingkongen og Tarmens medisin. For ikke å snakke om alle barnebøkene! Tidligere i år etablerte de en egen FB-side for barnebøker, og på under et halvt år fått nesten 7000 følgere.
I disse dager ligger nærmere 60 SoMe-poster klare til automatisk utsendelse gjennom hele sommeren. De består av filmer, anmeldelser, quizer og intervjuer. Og de sendes ikke ut på måfå – de har skredderdefinerte publikum, nøye planlagte annonsekroner, og gjennomarbeidet innhold i bunn.
Når det gjelder virkemidler røper denne avdelingen at de henter vel så mye inspirasjon utenfor forlagsbransjen som innafor. Også dette er i tråd med konsernets strategi for fremtiden.
GL marked har også lansert en ny podcast, Helsesnakk, som er et tilskudd til den godt etablerte Radio Gyldendal, som nå kan skilte med mer enn 70 episoder av og med våre beste forfattere.
Men sommeren bærer også med seg løftet om noe nytt. Derfor introduseres bokinteresserte for to norske høstutgivelser som vi har høye forhåpninger til: Trude Marsteins Så mye hadde jeg, og Lars Myttings Søsterklokkene. Innen disse to titlene kommer til høsten vil våre 38.000 FB-venner og 11.000 Instagram-venner allerede ha notert seg at de har noe å glede seg til. Jeg har heldigvis sikret meg leseeksemplarer av begge disse bøkene, og er dermed godt rustet til min ferie.
Jeg ønsker dere gode, solfylte, lesende dager uansett hvor dere ferdes i sommer. Og jeg gleder meg til å ta fatt på bokhøsten, skolestart og alle tilhørende aktiviteter sammen med dere i høst.
Riktig god sommer!
Arne