Denne uka kan vi gratulere Janne Wikstrøm med 25 års ansettelse i Gyldendal. Det er ganske utrolig hva som har skjedd med forlaget på denne tiden:
1991 var et rekordår for GNF med en omsetning på 218 mill. kroner. Omsetningsøkningen på 24 prosent skyldtes ifølge årsrapporten bestselgende dokumentar og fagbøker, samt produkter tilknyttet Sesam Stasjon. Nils Kåre Jacobsen (1929-2008) hadde vært adm. dir. for 143 gyldendøler i ett år, og det var fortsatt fire år til Geir Mork skulle overta. Oppkjøpene av Ad Notam, Universitetsforlaget og Ark, som endret Gyldendal fra et forlag til et bokkonsern, var fortsatt framtid.
De første PC-ene var på plass i 1991, men mange var på deling, og det var fortsatt utstrakt bruk av skrivemaskiner i alle avdelinger. Og det var ingen epost. Skulle man kommunisere internt, måtte man enten gå på kontorbesøk, ringe på fasttelefon eller levere notater og internmeldinger via Halvard Jevnesveen, det blinde budet.
Det var julemiddag på Grand hvert år med sigarettutdeling mellom rettene, etterfulgt av polonese og deretter dans til storband. Øvrige forlagsfester fant sted i kantina i kjelleren, kalt De fire store, eller i den åpne bakgården med frukttrær og brostein der Ibsenhallen nå står.
I dag har vi festene våre i eget hus, og GNFs omsetning er mer enn tredoblet siden 1991. Kommunikasjon foregår i et stadig voksende antall digitale kanaler, og ikke minst over kontorpultene til de nå ca 300 medarbeiderne i GNF. De fleste ansatte i Gyldendal jobber i dag i andre virksomheter enn forlaget, fortrinnsvis i ARK, og konsernet Gyldendal har en samlet omsetning på 2 milliarder kroner. Selv om mesteparten av våre inntekter fortsatt kommer fra Gutenbergs produkter, så er omsetningsveksten digital. I 2015 kom 150 mill kr, ca 20% av GNFs omsetning, fra nye digitale produkter og tjenester. Den dominerende andel av konsernets lønnsomhet kommer ikke lenger fra deleide selskaper som Bokklubbene og Kunnskapsforlaget, men fra ARK og GNF.
For 25 år siden var Salgs- og markedsavdelingen i GL delt i to, med hver sin direktør. På den tiden var det ingen kjeder, og innkjøp ble gjort av hver enkelt bokhandel. Da som nå var det bokhandlermøter over hele landet. Den gang samlet man bokfolket med audiovisuelle program bestående av lysbildekaruseller, forfatterintervjuer på opptak, i tillegg til opplesninger fra levende forfattere. Dette var lenge før begrepet «prioriterte titler». Alle bøkene ble presentert. Men en ting har ikke endret seg; et godt innsalg til bokhandel fra forlag er da som nå avhengig av entusiastiske, profesjonelle og kunnskapsrike medarbeidere.
En glimrende ambassadør for denne delen av vår humankapital er Janne Wikstrøm. Hun kjenner hver krik og krok i dette landet, har reist på kryss og tvers med forfattere som Jo Benkow, Gro Harlem Brundtland, Snåsamannen, Jørn Lier Horst, Gunnar Staalesen, Heidi Linde, Cecilie Enger og Lars Mytting for å nevne noen. Hun har gjennomført tusenvis av lanseringsarrangementer, signeringsrunder og bokkvelder! Av sine nærmeste kollegaer blir hun beskrevet som ærekjær, dyktig, superselger, raus, direkte og tydelig, og hos Norli Libris, som har vært hennes kunde i årevis, beskrives hun som den beste KAM de jobber med. Jannes slagord er «den som gir seg er en lort». Janne, jeg er veldig glad for at du ikke har tenkt å gi deg på lenge. Gratulerer med dagen, og tusen takk for innsatsen.
Arne
Foto: Hildegunn Langlo